عراق با ایجاد ۲۰۰ برجک در خط صفر مرزی با کرمانشاه، نیروی مرزبانی مستقر کرد

فرمانده مرزبانی کرمانشاه، از ارتقای امنیت در دو طرف مرز ایران و عراق خبر داد و گفت: عراق، تاکنون در مرزهای مشترک با استان کرمانشاه، ۲۰۰ برجک ایجاد کرده است.

عراق با ایجاد ۲۰۰ برجک در خط صفر مرزی با کرمانشاه، نیروی مرزبانی مستقر کرد

به گزارش آل نور از کرمانشاه، سردار کیاست سپهری فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه امروز در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری؛ مرز هر کشوری را ناموس آن کشور دانست و از آمادگی مطلوب مرزبانان برای پاسداری از مرزها جمهوری اسلامی ایران سخن گفت. وی با اشاره به ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک استان کرمانشاه با کشور عراق، اظهار کرد: مرزبانی استان با همکاری سپاه و ارتش حراست و حفاظت از مرزهای استان را انجام می‌دهد.

  فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه با اشاره به اتفاقات مهم در بحث ارتقای امنیت و جلوگیری از قاچاق در دو طرف مرز، گفت: از ابتدای سال‌جاری مرزبانی کشور عراق هم به خوبی پای کار آمده، تاکنون در مرزهای مشترک با استان کرمانشاه ۲۰۰ برجک زده تا ۴۰۰ برجک افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به استقرار نیرهای مرزبانی عراق در این برجک‌ها، گفت: به موازت ایجاد برجک‌ها، ۲۰۰ کیلومتر جاده‌های مرزی هم ایجاد کرده‌اند، حفر کانال به عرض و عمق ۲ تا سه متر و انسداد فیزیکی به وسیله سیم‌های خاردار، فنس و… در خاک عراق هم انجام شده است. سپهری در راستای ارتقای امنیت در مرز دو کشور به تفاهم‌نامه امنیتی ایران و عراق به واسطه گروهک‌ها و مقرهای موجود در کردستان عراق اشاره‌ای داشت و گفت: این توافق سبب جابجایی گروهک‌ها به عمق خاک اقلیم شده تا دیگر شاهد حضور نامبارک این گروهک‌ها در جدار مرزی نباشیم و به عبارتی بحث تهدید نوار مرزی کشور به حداقل ممکن رسیده و شرایط امنیت در مرزها پایدار است. به گفته این فرمانده ارشد مرزبانی استان کرمانشاه، به هر میزانی که امنیت در مرزها ارتقا یابد به همان نسبت، امنیت در کشور ارتقا می‌یابد. وی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته تردد غیرمجاز در مرزها به شکل گذشته نخواهد بود و بحث قاچاق هم نزدیک صفر خواهد رسید. سپهری از اعتبارات خوب برای انسداد فیزیکی ۴۶ کیلومتر از مرزهای پاوه خبر داد و گفت: به دنبال انسداد فیزیکی در نوسود هم هستیم.

وی سخنان خود را با شعار «مرزنشینان قانون‌مدار و مرزبانان خدمتگزار» ادامه داد و گفت: مرزداران ما دفاع از کیان اسلامی را در دوران دفاع مقدس ثابت کردند، مرزدار و مرزنشین در یک ارتباط دو سویه در راستای تأمین امنیت پاسداری از مرز را انجام می‌دهند. مرزبانی حامی حقوق مرزنشینان است.  *ایجاد ۲ معبر برای کولبری مجاز در کرمانشاه فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر کوله‌بری به شکل مجاز در استان نداریم، گفت: در آینده نزدیک دو مرز مجاز کولبری در مرز شوشمی پاوه و شیخ‌صله در ثلاث باباجانی در راستای گشایش در معیشت مرزنشینان ایجاد خواهد شد. *سال سخت قاچاقچیان کالا وی با اشاره به آمار کشفیات نیمه نخست امسال، گفت: افزایش کشفیات نشان دهنده سال سختی برای قاچاقچیان است. سپهری اشاره‌ای به آمار افزایشی کشفیات قاچاق کالا به‌خصوص فشنگ، اسلحه، تجهیزات ماهواره، سیگار و لوازم آرایشی از طریق مرزهای استان کرمانشاه داشت و گفت: امروز دشمن در صدد ضربه زدن از طریق فرهنگی و امنیتی و به انحراف کشیدن جوانان است. وی با اشاره به کشف ۶ هزار و ۷۸۸ فشنگ جنگی از افزایش ۱۸ درصدی کشفیات آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: امسال با کشف ۳۲۰ قبضه اسلحه(۳۰۰ قبضه جنگی و ۲۰ قبضه شکاری) افزایش ۷ درصد کشفیات را داشتیم. این فرمانده ارشد مرزبانی استان کرمانشاه تعداد ماهواره‌های کشف شده در مدت مذکور را ۵ هزار و ۳۳۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۷۳۱ دستگاه بود، از افزایش ۶۳۰ درصدی حکایت دارد. وی با اشاره به افزایش کشفیات ۲۳۰ درصدی سوخت، ۳۴ درصدی سیگار (کشف ۱۸ میلیون نخ سیگار)، ۶۰ درصدی پارچه و منسوجات و ۱۵ درصدی لوازم آرایشی، اظهار کرد: کشفیات احشام و ارز در نیمه نخست سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته روندی کاهشی داشته است. سپهری در مجموع ارزش کشفیات قاچاق کالا از مرزهای استان کرمانشاه طی سال‌جاری را ۸۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سال گذشته این مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال بوده است. وی با بیان اینکه هوشمندسازی مرزها جزء اهداف نیروهای مسلح است، گفت: از ریز پرنده‌ها و تجهیزات مدرن الکترونیکی برای پایش و رصد مرزهای استان کرمانشاه استفاده می‌کنیم. *داشتن ۵ مرز رسمی با عراق ظرفیتی برای توسعه کرمانشاه وی در ادامه سخنان خود اشاره‌ای هم به مراسم پیاده‌رویی اربعین امسال از طریق مرز بین‌المللی خسروی داشت و اظهار کرد: در مراسم اربعین امسال شاهد تردد حدود یک‌میلیون نفر از مرز خسروی به عتبات عالیات در امنیت کامل بودیم. سپهری با تأکید بر رفع نواقص در مرز خسروی به لزوم ایجاد یک پایانه مسافربری و افزایش ظرفیت پارکینگ خودروها برای اربعین سال آینده اشاره‌ای داشت و افزود: باید از ظرفیت اربعین برای رونق فرهنگی و اقتصادی استان بهره لازم را ببریم و آن را به همت مردم و مسوولان استان به دروازه اول کشور برای تردد به عتبات عالیات تبدیل کنیم. فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در پایان داشتن ۵ دروازه رسمی با کشور عراق را ظرفیتی برای توسعه استان دانست و گفت: با سرمایه‌گذاری روی مرزهای استان می‌توان تا حدود زیادی مشکلات اشتغال و بیکاری را حل کرد. پایان پیام/پ

دیدگاهتان را بنویسید