دلیل توقف فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز چیست؟

بیش از یک سال است که دوچرخه‌های اشتراکی توسط شرکت پاک چرخ ایرانیان در سطح شهر شیراز جمع آوری شده و جایگاه‌ آن در معابر اصلی خالی است.

دلیل توقف فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز چیست؟

به گزارش آل نور از شیراز، بیش از یک سال است که دوچرخه‌های اشتراکی توسط  شرکت پاک چرخ ایرانیان در سطح شهر شیراز جمع آوری شده و جایگاه‌ آن در معابر اصلی خالی است. این اتفاق در اردیبهشت ماه 1401 و بدون اطلاع رسانی به شهرداری شیراز و معاونت حمل و نقل ترافیک رقم خورد.

روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز طی اطلاعیه ای اعلام کرد: درباره این طرح موضوعاتی مبنی بر جمع آوری دوچرخه‌های «بیدود»، به منظور شفاف سازی این موضوع برای شهروندان عزیز شیرازی به استحضار می رساند: شهرداری شیراز در راستای حمایت از حمل و نقل پاک و بهره مندی از توان شرکت های دانش بنیان اقدام به انعقاد قرارداد سرمایه گذاری با شرکت پاک چرخ ایرانیان (بیدود) نمود. 

 شرکت پاک چرخ ایرانیان بر خلاف تعهدات خود در قرارداد فی مابین، تخلفات متعددی همچون تغییر مدل ثبت نام، عدم افزایش محدوده تحت پوشش، عدم افزایش تعداد دوچرخه ها و ایستگاه های دوچرخه مطابق با برنامه زمانبندی، دریافت مبالغی خلاف قرداد از شهروندان و… را  انجام داد و در پاسخ به مکاتبات و اخطارهای متعدد، درخواست افزایش قابل توجه کرایه سفر و هزینه ثبت نام را بر خلاف تعهد و قرارداد موجود داشت که به جهت حمایت از شهروندان با مخالفت شهرداری شیراز مواجه گردید.

در این اطلاعیه تصریح شده است: شهرداری شیراز با هدف رفع مشکلات شرکت مذکور و ادامه همکاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان پس از برگزاری جلسات متعدد با شرکت پاک چرخ ایرانیان، به ارسال لایحه افزایش نرخ کرایه سفر دوچرخه های اشتراکی به شورای اسلامی شهر اقدام نمود و شورا نیز پس از بررسی لایحه با افزایش کرایه سفر و سوبسید (کمک هزینه) شهرداری شیراز بر روی کرایه سفر به جهت حمایت از شهروندان موافقت کرد و در اسفند ماه 1401 مصوب گردید.

در ادامه این اطلاعیه آمده است:مطابق با مصوبه مذکور سهم شهروندان از کرایه سفر همان مبلغ 1500 تومان تعیین و شهرداری جهت حمایت از شهروندان به ازای هر سفر 9300 تومان کمک هزینه به شرکت پاک چرخ ایرانیان پرداخت می کرد.

 بنا بر مصوبه مذکور و رأی کمیسیون ماده ٣٨،  شرکت پاک چرخ ایرانیان می بایست در تاریخ 15 اردیبهشت 1402 نسبت به شروع مجدد فعالیت در شهر شیراز اقدام می نمود که بر خلاف تعهدات شرکت، این امر محقق نگردید و هیچگونه همکاری از سوی شرکت پاک چرخ ایرانیان انجام نپذیرفته است و در حال حاضر موضوع در مراجع قضایی در حال پیگیری می باشد.

روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در توضیح بیشتر درباره مدل های جدید قرارداد در راستای استفاده از وسایل حمل و نقل پاک با شرایط ویژه به شهروندان اعلام داشت: در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با هدف کاهش آلودگی هوا و ایجاد فرصت استفاده شهروندان شیرازی از موتور سیکلت های برقی، تفاهم نامه ارائه تسهیلات در حوزه توسعه استفاده شهروندان شیراز از موتور سیکلت های برقی با شرکتی دانش‌بنیان منعقد کرده است و در آینده نزدیک با تعیین تکلیف قرارداد دوچرخه های اشتراکی بیدود به دلیل محدودیت انحصار بند قراردادی و صدور رای نهایی کمیسیون ماده 38 جهت قرارداد مذکور، نسبت به انعقاد قرارداد جدید دوچرخه های اشتراکی اقدام خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید