آخرین اخبار
چند خطی به بهانه شهادت امام مهربانی ها:

جایگاه زائر امام رضا (ع) در احادیث

در بیان جایگاه زائر امام رضا (ع) همین بس که خودشان در حدیثی فرموده اند: هر کس مرا زیارت کند در حالی که حق و طاعت مرا که خدا بر او واجب کرده بشناسد، من و پدرانم در روز قیامت ‏شفیع او هستیم و هر کس ما شفیع وی باشیم نجات یابد»
جایگاه زائر امام رضا (ع) در احادیث

به گزارش آل نور، پیامبر اکرم(ص) برای دو گوهر گرانبها، یکی دختر گرامی خود حضرت زهرا(س) ودیگری امام رضا(ع)، لفظ «بضعة منی» که به معنای پاره تن است را به کار به کار برده اند.

 

در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است: «ستدفن بضعة مني بأرض خراسان ما زارها مکروب الا نفس الله کربته و لا مذنب الا غفر الله ذنوبه / پاره ‏اي از تن من در سرزمين خراسان دفن مي‏شود که هيچ گرفتاري او را زيارت نمي‏کند، جز اين که خداوند پريشاني را از او مي‏زدايد و هيچ گنهکاري به زيارت او نائل نمي‏شود، مگر آن که خداوند گناهانش را مي‏آمرزد» (وسائل الشیعه ج۱۰ ص۴۳۷(

 

جایگاه زائر امام رضا(ع)

در بیان جایگاه زائر امام رضا (ع) همین بس که خودشان در حدیثی فرموده اند:

 

«من زائرانی و هو یعرف ما اوجب الله تعالی من حقی و طاعتی فانا و آبائی شفعائه یوم القیامة و من کنا شفعائه نجی/  هر کس مرا زیارت کند در حالی که حق و طاعت مرا که خدا بر او واجب کرده بشناسد، من و پدرانم در روز قیامت ‏شفیع او هستیم و هر کس ما شفیع وی باشیم نجات یابد» (وسائل الشیعه، ج‏۵، ص‏۴۳۶(

 

همچنین در حدیث دیگری از ایشان آمده است:

«انی ساقتل بالسم مظلوما فمن زارنی عارفا بحقی… غفر الله‏ ما تقدم من ذنبه و ما تاخر/ من به زودی مظلومانه با سم به قتل خواهم رسید، پس هر کس با شناخت‏ حق من زیارتم کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را ببخشاید» (وسائل الشیعه،، ج‏۱۰، ص‏۴۳۸(

 

 

عالم آل محمد لقب امام مهربانی ها

 

امام آيينه تمام زيبايي هاست، جلوه‏ هاي جمال و جلال ربوبي در سيماي امام درخششي تام و تمام يافته است، آنچه در روايات از صفات و القاب گوناگون براي امام بيان شده، هر يك ظهوري از جلوه‏ هاي نوراني امامت است كه ابعادي از سيماي معنوي و ملكوتي‏ اش را فرا راه حق جويان و عارفان قرار مي‏دهد.

 

شيخ صدوق در كتاب عيون اخبارالرضا مي‏ نويسد: امام هشتم(ع) را با القاب زير ياد مي‏كردند: رضا،  صادق‏،  صابر،  فاضل، قرة ‏العين المؤمنين «نور چشم مؤمنان»، غيظ الملحدين «مايه خشم منكران خدا، و در بعضي از روايات به آن حضرت «عالم آل محمد(ص)» لقب داده شده است.

 

از اعتقادات ما این است که ائمه معصومين (ع) همه  نور واحد هستند و همه عالم آل محمد(ص) بوده اند، اما اين كه امام رضا (ع) در بين ائمه اطهار به اين لقب ممتاز شده اند، به لحاظ خصوصيات زماني و مكاني خاص ايشان است؛ زیرا امام رضا (ع) در زمانی زندگي مي كردند که فرقه ها و مکتب های مختلف علمی، ظهور و بروز داشته و آن حضرت با وجود آن همه آراء مختلف علمی، توانستند معارف بلند توحيدي و فقهي را با حضور درگفتگوهای سنگین علمی با متكلمان يهود و نصارى و فرقه های مختلف کلامی و تمام كساني كه در آن زمان در جهان اسلام يك خط فكرى ‏داشتند به ویژه در عصر مأمون عباسی براي مردم و همه جامعه بشری تبيين نمايند که بخشی از این معارف ارزشمند در کتاب با ارزش «عيون اخبارالرضا » ذكر شده است.

 

اگرچه ترویج علمی تشیّع به واسطه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بوده، تا آنجا که امام صادق (ع) را رئیس مذهب تشیّع می نامند، اما با اين اوصاف لقب “عالم آل محمد” متعلق به حضرت امام رضا (ع) است، این لقب هم از طرف امام صادق (ع) و هم از جانب امام کاظم (ع) برای ایشان به کار رفته است.

 

امام کاظم (ع)  در حدیثی فرمودند: از پدرم امام صادق (ع) شنيدم که به من فرمودند: « إنّ عالمَ آلِ محمد لَفی صُلبِکَ و لَیتَنی اَدرَکتُه فإنّه سُمّیَ امیرالمؤمنین علیٍّ (ع) / همانا عالم آل محمد در صلب توست و ای کاش او را درک می کردم، همانا او همنام امیرالمؤمنین علی (ع) است» (بحارالانوار/ ج۴۹/ص ۱۰۰)

 

در توضیح بیشتر این مطلب که چرا به امام رضا(ع) لقب عالم آل محمد داده شده است می توان به این نکته نیز اشاره کرد که  هر يک از انبیاء الهی و اوصیاء آنان، وقتی براي تبليغ در سطح جامعه حضور می يافتند، روش خود را بر مبناي شرايط جامعه تعریف می کردند.

 

در حقيقت پيامبر و امام به سلاحی مجهز مي شدند که طاغوت زمان به آن سلاح مسلط و مجهز بود و آنان از ابزاري استفاده مي کردند که در بين جامعه رواج داشت.

 

مثلاً در عصر حضرت موسی (ع)، سحر و جادو رايج بود، لذا حضرت موسی (ع) در مقابله با ساحران زمان به اذن خداوند، عصا را به اژدها تبدیل کرد و به تبليغ دين و مبارزه با طاغوت عصر خود پرداخت.

 

در عصر حضرت عیسی (ع)، پزشکی رونق داشت و پزشکان از درمان بیماریهای سخت زمان مانند جزام درمانده بودند، حضرت عیسی (ع) با دم مسیحایی نه تنها امراض صعب العلاج را معالجه می کرد بلکه مرده را نیز زنده می کرد.

 

در عصر پیامبر خاتم (ص)، ادبیات به سر حد کمال خود رسیده بود، لذا قرآن کریم بعنوان معجزه ي جاودان پیامبر عرضه مي شود که آنچنان بليغ، فصيح و بي همتاست که نه تنها منکرین آن عصر بلکه همه قرون و اعصار را به تحدّی می خواند.

 

در زمان حضرت رضا (ع) فرقه هاي مختلف فکري نيز به تبليغ اعتقاد و سيره خود مي پرداختند و مأمون عباسي به عنوان خليفه وقت نيز فرهنگ و زبان تمدن دوران را آموخته بود و به غیر از زبان عربی، به دو زبان ايراني و یونانی که از دو کشور صاحب تمدن بودند نیز آشنا بود، او به علماء عصر خود دستور داد که تمام آثار یونان را به زبان عربی ترجمه کنند.

.

لذا همان‌گونه که جلوه عظمت امام حسین(ع) در کربلا و شهادت و آزادگی ایشان و جلوه امام حسن(ع) در صبرشان است، جلوه امام رضا(ع) نیز در علمشان و مناظره‌های علمیشان بود بود.

 

امام رضا(ع) تنها امامی است که در ایران هستند و به برکت وجود مبارکش، بیش از هزارتن از امامزادگان که هر یک به تعبیر مقام معظم رهبری، قطب های معنوی این کشور هستند، را به مردم ایران اسلامی هدیه دادند.

 

امروز ایران به واسطه حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، قلب دنیای اسلام و تشیع است و مایه افتخار هر شیعه در سراسر جهان است.

 

انتهای پیام/

 

 

 



ایمیل مستقیم : info@alenoor.ir         سامانه پیامک :  به زودی ...

 

  • ««پایگاه خبری تحلیلی آل نور»» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان می باشد و از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب٫ توهین یا بی احترامی به اشخاص و قومیت ها باشد معذور است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *